2014. április 17., csütörtök

Így kezdődött...

"Az éberség a lélek önkéntelen és legyőzhetetlen érzékenysége mindarra, ami lélek, tehetetlen vonzalma ahhoz, ami lélek, lágy odaadása mindennek, ami lélek, ellenállhatatlan kapcsolódása mindenhez, ami lélek. Ez az önkéntelen és legyőzhetetlen érzékenység tehetetlen vonzalom, lágy odaadás, ellenállhatatlan kapcsolat a lélek iránt, ez a lélek ébersége, az igazi éberség, a szeretet. Ezért mondták a régiek, hogy a nagy és szép emberi élet nem az, amelyik tevékeny, hatalmas, erős, tudós, gazdag, hírneves, dicsőséges, hanem az, amelyik éber; az éberség pedig nem tudás, nem hatalom, nem erő, tevékenység, hanem szeretet. A lélekhez képest minden halvány, durva, minden nehéz, minden nem létező. A lélek az egyetlen valóság, az egyetlen szubsztancia, láthatatlan, megfoghatatlan, megjelölhetetlen, amiből ez az egész nagyvilág van, s aminek ez az egész nagyvilág csak káprázata. A lélek önmagában nem látható, meg nem fogható, meg nem érthető. Az egyetlen, amit a lélekről mondani lehet, közvetve, hogy milyen a lélek a lélek iránt. A lélek a lélek iránt éber. Ez az éberség érzékenység mindarra, ami lélek, és önkéntelen elutasítás mindarra, ami nem lélek, csak káprázat. Ami nem lélek, ami álom, ami nem valóság, ami nem létező, ami csak varázslat, ami elmúlik, ami változik, ami nem örök, az iránt a lélek közömbös, tehetetlen; s az a lelket nem is érti, nem látja, nem tudja, nem foghatja meg, nem érintheti. 
De a lélek a lélek iránt éber, vagyis érzékeny. Érzékeny a lélek lágyságára, fényére, engedékenységére, vonzalmára, tisztaságára, egyszerűségére, szépségére, nyugalmára. Ez a léleknek a lélek iránt való érzékenysége: a szeretet."
/Hamvas Béla/

12 megjegyzés:

  1. a gyula ,a nem buszsofőr2014. április 17. 16:51

    K:
    Kétely kelti a tudást,
    kétely ûzi a hitet.
    Kételyt kelt a gondolat,
    kételyt ûz a szeretet.

    L:
    Áll a láb a lomha földön,
    leng a madár a felhõben,
    peng a lant a levegõben,
    száll a lehelet örökkön.
    M:
    Mikor vízbefúlót mentek,
    ha ti más mezõre mentek,
    nem vagyok közönytõl mentek,
    mind csak afféle jött-mentek.

    VálaszTörlés
  2. Kedves "a gyula, a nem buszsofőr":)
    Megint kérdezlek, de most másképpen: lehet nem is engem kellene megértened - eleve miért kell engem érteni?:) - hanem inkább válaszolhatnál arra a kérdésre, mire gondoltál, MIKÖZBEN ezt a kommentet írtad?

    Cserébe:) kiemelem soraid közül azt, ami számomra legsokatmondóbb:
    "kételyt ûz a szeretet.":)

    VálaszTörlés
  3. a gyula ,a nem buszsofőr2014. április 18. 8:07

    Ne keress logikát mindenben ,persze lehet ,hogy neked, aki azt tanítod ez már szakmai ártalom.Csak átfutottam ezt az idézetet olyan speed reading szerűen és ezt a W.S. idézetet amit előbb találtam oda biggyesztettem úgy megérzésből. Van amikor ráhibázok és van amikor beletalálok a közepibe.
    Azt gondoltam eddig ,hogy ez az egész blogkultúra csak egy jó kis játék amit nem kell komolyan venni ,de most már látom ez nem így van . Lelkeket lehet tönkretenni egy rossz szóval rossz idézettel .De ehhez is idő kellett még erre rájöttem . Majd ezután odaírom a kommentem elé "(EZ CSAK JÁTÉK BEJEGYZÉS ,SENKI NE VEGYE KOMOLYAN!)". No kezdődik az órám ,megyek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, ez jólesett:) Igyekszem.:)

      Törlés
    2. "Az ember születésekor lágy és hajlékony. Halála után kemény és merev. Minden növény születésekor lágy és hajlékony. Pusztulása után kemény és merev. Ezért minden, ami az élet követője - lágy és hajlékony. Minden, ami a halál követője - kemény és merev." :)

      Törlés
  4. Szerintem ez remek idézet! :)
    Magam is szeretek Bélát olvasni.

    A bejegyzés címét nem értem. De lehet, hogy káprázatok tartanak fogva és nem vagyok elég éber. :)

    VálaszTörlés
  5. Az aláírás lemaradt, 2014. április 18-án 15:53-kor kelt bejegyzéről:
    Úton

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :)
      ...utam a Lelkem felé:)
      (persze ennek már több éve, ami a freeblog halála óta nem látható) Ezért örültem annyira, hogy ezt dobta elém a net vagy valami más.
      S még most is megunhatatlan nekem. Azt hiszem, számomra ennél szebbet nem írt senki a szeretetről.

      Mert nem szeretném elpoénkodni azzal, hogy Te "csak" ennek bejegyzésnek a címét nem érted?:)

      Törlés
    2. Óóóó, van még sok minden, amit nem értek. Mert nem értem meg rá... :)

      Úton

      Törlés
    3. :)
      Én már nem tudom, szeretnék - e érteni. Azt hiszem, nem.:) Magyarázatot talál az ember mindig mindenre, ma ezt, holnap egy másikat. Hitem szerint az én fogyatékos értelmi képességeimtől függetlenül minden Egyben van.

      Törlés
  6. Szerény véleményen szerint nélküled nem tud minden Egyben lenni.

    Úton

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem sem.:) Én is úgy képzelem, ha én elválasztom magam, ha én hiányban élek, az valamilyen módon a világban is kifejezésre jut. Hiszen én magam is érzékelem, ha a környezetemben valaki épp hasonlót él meg. Legtöbbször fájdalomként jelenik meg. Ami van, mind az Egység felé törekszik - a tenger felé talán.:)

      Törlés